Inre och yttre muskler

Det kan vara jag som missat något totalt, men visste du att det finns något som heter inre och yttre muskler? Jag trodde bara man hade en slags muskler, men så var tydligen inte fallet. De muskler som jag visste att vi hade, är de som kallas för yttre muskler. Men sedan finns de tydligen inre muskler också. Detta fick jag reda på när jag läste boken '' Ta fram kraften inom dig''. Inre muskler är små muskler som sköter vår stabilitet. De finns till exempel i kotpelaren och håller upp våra kroppar. Dessa aktiveras genom långsamma rörelser. Alltså till skillnad från den yttre muskulaturen som aktiveras genom snabba rörelser.

Ofta, eller i alla fall jag, hör man bara om de yttre musklerna och det är dem som man fokuserar på. Men faktum är att det krävs en balans mellan dem. Det är viktigt att träna de inre musklerna med. Då minskar bl.a. skaderisken. 

Så här tränar du de yttre musklerna:

* Konditionsträning
* Styrketräning
* Olika sorters hårda pass
* Överhuvudtaget snabba rörelser

Och de inre musklerna då:

* Quigong
* Yoga
* Pilates
* Långsamma rörelser överhuvudtaget, med bland annat ben, huvud och armar

 

kanske är det inte det första man tänker på.. Sedan är såklart yoga m.m. bra i lugnande syfte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0